de eerste stappen in groep 1-2










De onderbouw
     Groep 1 en 2

 
Mounia kan niet wachten
Vanaf mijn tweede jaar wacht ik al tot ik naar school mag. Vaak ga ik mee om mijn zus naar school te brengen en ik vind het zo geweldig om daar te zijn! Mijn zus Monica zat vorig jaar bij Juf Inger in groep 3. Zij lijkt net op een prinses, met haar mooie kleren, haar zachte stem en haar lange haar.
Gisteren kwam er een kaart van juf Ramona en juf Dineke! Voor mij! Er stond op: Kom je bij ons op school? Ik ben heel trots op de kaart. Juf Dineke is lief en juf Ramona vind ik ook leuk, hoor! Ze heeft van die leuke kuiltjes in haar wangen als ze lacht. En ze lacht heel veel. Nog even… En dan mag ik ook naar school.

Dani moest wennen
Daar zit ik dan weer op dat kleine stoeltje tussen kinderen die ik helemaal niet ken. Ik wil naar huis, ik vind het eng. “Dani, weet jij wat voor plaatje op het bord staat?” vraagt de juf. Natuurlijk weet ik dat, het is een plaatje van kindjes die buiten spelen. Heel voorzichtig knik ik. “Wat dan, Dani?” Ik zeg niks en kijk naar mijn schoenen. Het blijft heel lang stil. Wat is het warm! Dan noemt de juf ineens de naam van een meisje. “Vertel jij het maar”, zegt ze. Voorzichtig kijk ik weer op. Ik wil naar huis. Als de kinderen gaan spelen, blijf ik zitten. De juf komt naar me toe, haar gezicht is vlakbij. Ze pakt mijn hand. “Dani, ga je mee naar een tafeltje? Dan mag je een puzzeltje maken met mij.” Ze lacht best lief. Nou, vooruit dan maar, dan ga ik wel puzzelen. Maar één ding: ik ga wel zo naar huis!

Ieder kind reageert anders
Samen met Marianne, Annet, Linda en Dineke vormt Ramona het team van kleuterjuffen op de OBS de Griffioen. Ramona vertelt:

“Met elkaar zorgen we met volle overgave voor alle kleuters in de drie kleuterklassen op school. Als de kinderen voor het eerst op school komen, reageren ze allemaal anders. Het ene kind kan niet wachten en fladdert gelukzalig door de klas heen, het andere kind heeft tijd nodig. Zoals Dani. Natuurlijk weten wij wel hoe we daarmee om moeten gaan. We nemen het kind aan de hand en leiden ze. We laten zien dat het op school erg leuk kan zijn en geven hen het vertrouwen dat papa of mama ze altijd weer op komt halen, dat ze altijd weer naar huis gaan. De kinderen die het moeilijk hebben, bloeien echt na verloop van tijd op. We zorgen altijd voor een leuke sfeer in de klas. Dat doen we onder andere door het lokaal samen met de kinderen gezellig aan te kleden. Dat gebeurt aan de hand van thema’s. Zo hadden we vorig jaar bijvoorbeeld het thema Cowboy’s en Indianen.

Rondom het thema maken we knutselwerkjes, lezen we boeken en doen we toneelstukjes. Kerst is één van de hoogtepunten van het jaar. De kinderen vinden de sfeer die er dan heerst fantastisch. De glittertjes, de lampjes en de leuke liedjes die we dan zingen vinden ze één groot feest, maar eigenlijk maken we op de Griffioen van elke dag een feestje. En dat ze dan ook nog heel veel leren tussendoor: daar zorgen wij wel voor.”

Beredeneerd aanbod

In de groepen 1/2 wordt gewerkt met het beredeneerd aanbod, dat door de school zelf ontwikkeld is. Dit houdt in dat er steeds met wisselende thema’s wordt gewerkt, die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Denk hierbij aan thema’s als Sinterklaas, lente, koken of trouwen. Of cowboys en indianen! Er wordt altijd een prentenboek uitgekozen over dit thema. Dit boek staat centraal en sluit aan bij de leerdoelen en de aan te bieden woordenschat van dat moment. Alle vakgebieden zoals taal, rekenen, sociale en emotionele vaardigheden en creatieve vakken, worden in het thema verwerkt en de klas wordt ingericht rondom het thema. De klas ziet er daardoor altijd weer anders uit en dat vinden de kinderen prachtig! 

Be